%0 Journal Article %T سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری: مطالعۀ تطبیقی کشورهای برگزیده %J سیاستگذاری عمومی %I دانشگاه تهران %Z 2538-5577 %A جعفری مقدم, سعید %A زالی, محمدرضا %A ثنائی پور, هادی %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 1 %N 4 %P 21-40 %! سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری: مطالعۀ تطبیقی کشورهای برگزیده %K سیاستگذاری %K گردشگری %K توسعۀ کارآفرینی %K مطالعۀ تطبیقی %K تحلیل محتوای کیفی %R 10.22059/ppolicy.2016.58174 %X مقاله حاضر، ناظر به شناسایی مهمترین عوامل موثر بر توسعۀ گردشگری در کشورهای برگزیده است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفه­های اصلی سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری با الهام گرفتن از تجارب کشورهای برگزیده است. برای این منظور، بیانیه­ها و اسناد سیاستگذاری این کشورها با رویکرد تطبیقی، بررسی و طی فرآیند تحلیل محتوای کیفی، در سه گام کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل شده است. سرانجام  مسیر اجرای پژوهش با شناسایی 124 کد اولیه و دسته­بندی آنها در قالب 34 کد محوری و 7 گروه اصلی؛ پژوهشگران را به تبیین مضامین اصلی و مقوله­بندی اطلاعات هدایت کرد. نتایج این فرایند بیانگر آن بود که مهمترین هدف سیاستگذاری گردشگری در کشورهای برگزیده، توسعه پایدار گردشگری و حفظ فرهنگ بومی است. مهمترین عوامل مورد توجه سیاست‌گذاران گردشگری نیز عبارتند از توسعۀ کارآفرینی و نوآوری، تصویرسازی موثر و کارآمد کشور در سطح بین­الملل، بازاریابی محصولات، توسعۀ سرمایه­های علمی و انسانی، توسعه و تقویت زیرساخت­ها، و بهبود محیط فعالیت کسب‌وکارهای گردشگری. %U https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58174_8a8159e5759928da0ca21876873357c4.pdf