per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
9
27
10.22059/ppolicy.2019.69715
69715
طراحی مدل سیاستگذاری علم و فناوری مبتنی بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی
Designing a Model of Science and Technology Policy Making based on Economic Complexity Approach
محمد مهدی احمدیان دیوکتی
ahmadianmehdi@yahoo.com
1
حسنعلی آقاجانی
aghajani@umz.ac.ir
2
میثم شیرخدایی
shirkhodaie@umz.ac.ir
3
امیرمنصور طهرانچیان
a.tehranchian@umz.ac.ir
4
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران
استاد مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران
دانشیار اقتصاد بازرگانی دانشگاه مازندران
آنچه مسلم است، توجهی که به سیاست علم و فناوری مبذول میشود، بیشتر از بابت پیامدهای اقتصادی آن است. زمانی سیاستگذاری علم و فناوری موفق قلمداد میشود که خروجی آن در بازار، توان رقابت داشته باشند. هدف پژوهش حاضر دست یابی به مدل سیاستگذاری علم و فناوری مبتنی بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی است. برای دست یابی به این هدف از رویکرد نظریه پردازی داده بنیان استفاده گردید. مزیت پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهشهای گذشته، جامعیت مدل و عملیاتی بودن آن است، که همزمان به اغلب مولفههای موثر در سیاستگذاری علم و فناوری مبتنی بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی توجه نموده است. همچنین تصویر کاملی از شرایط علّی، مقوله محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای مرتبط با عنوان تحقیق ارائه گردیده است که می توان از آن به عنوان الگویی مناسب به منظور سیاستگذاری علم و فناوری استفاده نمود.
What is certain is that the attention paid to the policies of science and technology is mostly due to its economical consequences. Although science and technology plays a fundamental role in the success of societies, experience shows that without having a roadmap and policymaking for science and technology, achieving competitive advantage in the intense global competitive atmosphere is basically impossible. Science and technology policymaking is considered successful whenever its output in the market is able to compete. The objective of the current study is obtaining a model for science and technology policymaking based on the approach of economic complexity. In order to reach this objective, the data based theorization approach has been used. The instrument of the study is in-depth and semi-structured interviews. The participants of this study consisted of 18 journalists and opinion holders familiar with the subject of this study who have been chosen through the snowball and theoretical approach. In order to analyze the data, the continuous comparison approach is used in three stages of open, linear, and selective coding. The advantage of the current study in comparison to previous studies is the comprehensiveness and practicality of the model, which simultaneously pays attention to most of the effective factors of science and technology policymaking based on the economical complexity approach. A complete picture of Causal Conditions, core category or phenomenon, context conditions, intervening conditions, strategies, and the consequences related to the title of the study is also presented, which can be used as a suitable template for science and technology policymaking.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69715_b9d0dd8ec8ca3ff4d9c71f2988deb3d9.pdf
سیاستگذاری علم و فناوری
پیچیدگی اقتصادی
روش داده بنیان
اقتصاد دانش بنیان
Science and Technology Policy making
Economic Complexity
Grounded theory
Knowledge-based Economy
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
29
53
10.22059/ppolicy.2019.69716
69716
بررسی راهکارها و ابزارهای سیاستی توسعه گردشگری پزشکی در ایران
Investigating the Solutions and Policy Instruments of Medical Tourism Development in Iran
رحمتالله قلیپور سوته
1
مجتبی امیری
mamiry@ut.ac.ir
2
حمید ضرغام بروجنی
hzargham@gmail.com
3
زهره کیانی فیضآبادی
zkiani@semnan.ac.ir
4
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی
مربی مدیریت جهانگردی دانشگاه سمنان
گردشگری پزشکی پدیدهای رو به رشد در قرن21 است که یکی از سریعترین رشدهای بازار گردشگری را داراست. علیرغم قابلیتهای ایران در گردشگری پزشکی، آمارها نشان میدهد سهم ایران از درآمدهای این صنعت ناچیز است. با توجه به فرصتهای رو به رشد و رقابت فزاینده بینالمللی در این حوزه از یک سو و عدم بهرهبرداری مناسب از قابلیتهای کشور از سوی دیگر، این پژوهش سعی دارد با روش پژوهش ترکیبی، به شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری پزشکی در ایران و همچنین اقدامات و ابزارهای سیاستی مناسب جهت اجرای آن راهکارها بپردازد. پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست(کیفی)، با روش تحلیل مضمون، راهکارها و اقدامات مناسب احصاء شده و در مرحله دوم(کمّی)، با استفاده از آزمونهای آماری، ضمن تائید راهکارها و رتبهبندی اهمیت آنها، اقدامات و ابزارهای سیاستی از نظر اثربخشی و امکانپذیری ارزشیابی شدند. نتایج نشان داد برای توسعه گردشگری پزشکی در ایران 20 راهکار و 37 اقدام سیاستی اثربخش و امکانپذیر وجود دارد که باید در سه حوزه کلی «اصلاح نظام اداری و خطمشیگذاری»، «زنجیره ارائه خدمات گردشگری پزشکی» و «ارتباط با بازارهای هدف» پیگیری شوند.
Medical tourism is a growing phenomenon in 21th century that has one of fastest growing markets in tourism. Despite Iran's medical tourism capabilities, statistics show a very small market share for the country. Due to good opportunities and increasing international competition in medical tourism on one hand, and not using our capabilities in this industry on the other, this mixed method research aims to identify medical tourism development solutions as well as appropriate measures and policy instruments to implement them in Iran. The study was conducted in two phases. In the 1st phase(qualitative) after interviewing 16 participants, appropriate solutions, measures and instruments were extracted using thematic analysis. On the 2nd phase, statistical tests were used to approve and prioritize solutions as well as to assess the policy instruments according to effectiveness and feasibility measures. According to the results, there are 20 solutions and 37 effective feasible policy measures for medical tourism development in Iran which should be pursued in three areas of "policy making and administrative structures", "medical tourism supply chain" and "medical tourism markets.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69716_7974c6ea7f8c3cf07e38b8d77b343f94.pdf
خطمشی گردشگری پزشکی
توسعه گردشگری
ابزارهای خط مشی
ارزشیابی
پژوهش ترکیبی
Medical Tourism Policy
Tourism Development
Policy Instruments
assessment
Mixed method research
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
55
74
10.22059/ppolicy.2019.69717
69717
آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران
Pathology of Governance in Higher Education System in Iran
ناصر باقری مقدم
nbagheri1382@yahoo.com
1
حسن احمدی
ahmadi.hasan9@gmail.com
2
استادیار مدیریت فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی در ایران میباشد. برای نیل به این هدف از پژوهش آمیخته استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی و سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فقدان انسجام بخشی عمودی و افقی، موانع ساختاری در سیاستگذاری آموزش عالی، تقابل حکمرانی درونی و بیرونی و فقدان پایگاه اطلاعاتی؛ آسیبهایی هستند که حکمرانی آموزش عالی را با مشکل مواجه کرده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد شاخص «فقدان پایگاه اطلاعاتی» از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه اول و شاخص «تقابل حکمرانی درونی و بیرونی» در رتبه چهارم تاثیرگذاری قرار دارد.
The purpose of the present study is to investigate the pathology of governance and higher education policy in Iran. To achieve the objective of the case study, quantitative data were first collected and then quantitative data were collected and analyzed based on its findings. The findings indicated that there was a lack of vertical and horizontal segregation (including the lack of coordination of policy-making institutions, mismatches among different policy sectors), structural barriers to higher education policy (including institutional and structural weaknesses , Managerial and political instability, lack of key indicators in assessing the performance of policy makers of science, the lack of a central and accountable system in the country's higher education system), the confrontation between internal and external governance (including the lack of attention to the use of policy science, the lack of alignment of organizations and interest groups in Higher education policy, misunderstandings in the study of university missions and student management The lack of databases (including the lack of monitoring of all approvals, the weakness of information networking and discourse, and the lack of verification of the policy reporting function report) are damages that have hampered higher education governance. Other results of the study also indicated that the "database missing" index with a path coefficient of 0.332 in terms of impact in the first place and the index of "conflict between internal and external governance" with a path coefficient of 249/0 ranked fourth in influencing the pathology of governance and Higher education policy.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69717_42cefc50371f16c73f82ec2f62624668.pdf
آموزش عالی
الگوهای حکمرانی
سیاستگذاری
نسلهای دانشگاهی
ایران
Higher Education
Governance Patterns
Modern Government Management
Public Policy
Academic Generations
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
75
90
10.22059/ppolicy.2019.69718
69718
شناسایی عوامل بازدارنده خطمشی گذاری شورایی در ایران؛ مورد مطالعه: شورای عالی اداری
Identifying Restraining Factors in Council Policy Making in Iran (Case Study: Supreme Administration Council)
رضا رستم لو
r.rostamlou@yahoo.com
1
عباس نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
2
عباس منوریان
amonavar@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
باوجود اهمیت گام تدوین خطمشی در موفقیت خطمشیهای عمومی، مطالعات و پژوهشها در رابطه با شوراها و قابلیتها و ظرفیتهای این نهاد در تدوین خطمشیهای مطلوب از ضعف و کاستی بسیاری برخوردار است. موفقیت شوراها در تدوین خطمشیهای مطلوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این پژوهش به شناسایی عوامل بازدارنده مؤثر بر این نوع خطمشیگذاری پرداخته شده است. در این پژوهش کیفی که شورای عالی اداری به عنوان مورد مطالعه آن انتخاب شده است با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 15 نفر از متخصصان و کارشناسان نظام اداری و اعضا شورای عالی اداری که در جریان تدوین خطمشیها مشارکت داشتند مصاحبه نیمه ساختاریافتهای انجام و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، با استفاده از تحلیل مضمون که از روشهای کیفی است، عوامل بازدارنده خطمشیگذاری شورایی در چهار دسته کلی عوامل محتوایی، عوامل فرآیندی، عوامل زمینهای و عوامل فردی شناسایی گردید. در انتها نیز بر اساس یافتهها، پیشنهادها و راهکارهایی در جهت بهبود خطمشیگذاری شورایی ارائه شده است.
The place and importance of the councils in administering of the country are not overlooked. The councils play a fundamental role in formulating public policies; therefore, the success of such institutions to formulate favorable policies has a significant impact on the development and progress of the country. Despite the importance of policy formulation in the success of the public policy, Studies on the councils and capabilities of this institution in developing favorable policies has many weaknesses. The success of the councils in formulating good policies depends on various factors; In this study, we identified the restraining factors which affect this type of policymaking. In this qualitative study, the Supreme Administration council has been selected as the case study. Semi-structured interviews conducted with 15 administration experts and members of the Supreme Administration council who participated in formulate of the public policies. then we reviewed the existing documents and by using content analysis which is a qualitative method, the restraining factors of council policy-making were identified in four general categories which include of content factors, process factors, context factors and personal factors. In the end, based on the findings, suggestions and strategies have been presented to improve the council policymaking.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69718_e29779d4696fafc8e3544c7927821d5c.pdf
فرآیند خطمشی عمومی
گام تدوین خطمشی
خطمشیگذاری شورایی
عوامل بازدارنده خطمشیگذاری
مدل نخبگان
Public Policy Process
Policy formulation
Council Policy Making
Elite Model
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
91
112
10.22059/ppolicy.2019.69719
69719
تدوین چارچوب سیاستهای تأمین مالی کارآفرینی فناورانه
Formulation of Technopreneurship financing polices framework
محسن مطیعی
motiei@ut.ac.ir
1
محمدعلی مرادی
mamoradi@ut.ac.ir
2
ابوالقاسم عربیون
3
محمد رضا میگون پوری
4
دانشجو دکتری کارآفرینی فناورانه دانشگاه تهران
دانشیار کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشیار کارآفرینی دانشگاه تهران
استادیار کارآفرینی دانشگاه تهران
محدودیت منابع یکی از مهمترین مسائلی است که سیاستگذاران با آن مواجه هستند. این محدودیت ها سیاستگذاران را به سمت انتخاب اولویت ها در سیاستگذاری ها سوق می دهد. با توجه به اینکه کارآفرینان می توانند محور توسعه باشند، محدودیت های تأمین مالی کارآفرینان یکی از مهمترین دغدغه های سیاستگذارن است. پاسخ به این محدویت ها نیازمند شناخت چارچوب سیاستگذاری تأمین مالی کارآفرینی است. در این مطالعه هدف ارائه چارچوب مفهومی سیاست های تأمین مالی کارافرینی فناورانه است، لذا با روش مرور سیستماتیک، سیاست های این حوزه گردآوری و بررسی گردیده است. در این مطالعه کیفی با بهره گیری از نظریه داده بنیاد، چارچوب این سیاست ها احصا می گردد. از آنجایی که کارآفرینی، دانشی جوان محسوب میشود، به تبع آن مطالعات میان رشته ای این حوزه از جمله سیاستگذاری کارافرین فناورانه نیازمند ارائه یک چارچوب مفهومی است. تبیین روند مطالعات و مفاهیم تشکیل دهنده این حوزه از جمله دستاوردهای این پژوهش است.
Resource constraint is one of the most important issues policymakers face with. Hence the financing limitations of entrepreneurs have always been one of the main concerns of government officials and policymakers. The answer to these constraints is the need to understand the financing policy framework for entrepreneurship. Since the purpose of this study is the provision of technopreneurship financing policies, the systematic review of policies in this area has been gathered and reviewed. In this qualitative study, using the grounded theory analysis, the framework of these policies is counted. Owing to the newness of interdisciplinary studies in this area, technopreneurship requires attention to and development of the studies related to this knowledge. Reviewing the trend of technopreneurship financing polices studies, one of the most important achievements of this study is the provision of a technopreneurship financing polices framework in six conceptual areas.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69719_a091c5d1838b07e30b0d2466219ca41b.pdf
سیاستگذاری کارآفرینی
سیاستهای تامین مالی
تأمین مالی
کارآفرینی فناورانه
entrepreneurship policy making
financial policy
financing policy
technopreneurship
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
113
131
10.22059/ppolicy.2019.69720
69720
بررسی علل ناکارآمدی سیاستگذاری ایران در پیشگیری اولیه از سوءمصرف مواد مخدر
Investigating the Inefficiency Causes of Primary Prevention of Drug Abuse policies in the Islamic Republic of Iran
مسعود مهدویانفر
mahdavian110@gmail.com
1
حسین مسعود نیا
h.masoudnia@ase.ui.ac.ir
2
محمدرضا یزدانی زازرانی
yazdani.mrz@khuisf.ac.ir
3
دانشجوی رشته علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
سوءمصرف موادمخدر در ایران همواره به عنوان یک دغدغه برای مردم و سیاستگذاران مطرح بوده است. نتایج پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانی نیز نشان میدهد که ایرانیان اعتیاد را پس از بیکاری و گرانی، در ردة سوم مسائل جامعة ایران قرار دادهاند. مقاله حاضر تلاش دارد با رویکردی آسیبشناسانه، علل ناکارآمدی سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران را در پیشگیری اولیه از سوءمصرف مواد مخدر تعیین نماید. روش تحقیق در این مقاله، روش کیفی نظریه دادهبنیاد و جامعه مورد مطالعه نیز مشتمل بر چهار گروه سیاستگذاران، مدیران اجرایی، صاحبنظران و ذینفعان (معتادان بهبودیافته) است. دادههای جمعآوری شده در مراحل کُدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و از حدود 282 مورد مفهوم اولیه،22 مورد مفهوم محوری و در نهایت 3 مقوله مشترک در آسیبشناسی سیاستها احصاء گردیده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که سه مقوله مشترک در قالب علل نظری، سیاستی و اجتماعی به عنوان علل اصلی ناکارآمدی سیاستهای پیشگیری اولیه از سوءمصرف مواد مخدر در ایران مطرح بودهاند.
Drug abuse has always been an issue for the people and policy makers in Iran. Based on the national survey of Iranian values and attitudes, Iranians have placed addiction after unemployment and gravity in the third rating of their society. The current paper, addresses the causes of policy ineffectiveness of the Islamic Republic of Iran in primary prevention of drug abuse. The method of research is the qualitative method of Grounded theory and the statistical population consisted of four groups of policymakers, executives, pundits and beneficiaries (improved addicts). The data collected in the coding process have been analyzed and about 282 primary concepts, 22 are axial concepts and, finally, 3 selective codes are recognized in the pathology of policies. Findings shows that the three common categories in terms of theoretical, political and social causes are the main causes of inefficiency in the primary prevention of drug abuse policies in Iran.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69720_7b39e02397d5cfc9a6ea3eab9fb711dc.pdf
سیاستگذاری عمومی
پیشگیری اولیه
سوءمصرف موادمخدر
نظریه داده بنیاد
Public Policy
Primary Prevention
Drug Abuse
Grounded theory
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
133
151
10.22059/ppolicy.2019.69721
69721
تبیین اهداف راهبردی و سیاستهای مدیریت تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران
Explaining Strategic visions and public policies for ethnic diversity management in Islamic Republic of Iran
حمید هوشنگی
h.houshangi@isu.ac.ir
1
حسین اصلیپور
aslipour@atu.ac.ir
2
استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
استادیار مدیریت و حسابداری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
امروزه بیشتر کشورهای جهان از لحاظ ترکیب گروههای زبانی، مذهبی و قومی در وضعیت ناهمگن و متنوعی به سر میبرند. عدم تجانس حاصل از تنوع قومی در کشورها سؤالات اساسی را درباره نحوه پاسخگویی به مسائل ناشی از این تنوع و سیاستگذاری قومی مناسب مطرح ساخته است. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی به شمار میرود که همواره تنوع قومی داشته و سیاست قومی گوناگونی را در دورههای مختلف تجربه کرده است. بررسی تاریخچه تنوع قومی در ایران بهویژه در دوره معاصر نشان میدهد این مسئله یکی از بسترهای بهرهگیری نخبگان قومی و کشورهای معارض برای فشار به حکومتهای ایران در دوره معاصر بوده و هست. این مقاله تلاش دارد با بهرهگیری از مدل سیاستگذاری عمومی بروس اسمیت و به کارگیری رویکرد کیفی پژوهش مبتنی بر روش تحقیق تحلیل مضمون، مسئله تنوع قومی و سیاستهای جاری مرتبط با آن در نظام جمهوری اسلامی ایران را بررسی نماید. نتایج کدگذاریهای کیفی انجام شده بیانگر آن است که سیاستهای عمومی نظیر تمرکززدایی در سیاستگذاری، کادرسازی از میان اقوام، تقویت نظارت بر دستگاههای متولّی و اعمال تبعیض مثبت به نفع اقوام در بهبود آسیبهای وضع موجود و تحقّق اهداف راهبردی مدیریت تنوع قومی به ویژه محتوای اسناد بالادستی و قانون اساسی کشور تأثیرگذار است.
Most countries in terms of the combination of linguistic, religious and ethnic groups are heterogeneous. The heterogeneity of ethnic diversity has raised fundamental questions about how to respond to the issues of this diversity and appropriate politics. Iran has always been ethnically diverse and has experienced a variety of ethnic politics. The study of the history of ethnic diversity in Iran, especially in the contemporary era, has shown that this is one of the grounds for abusing to pressure governments. This paper tries to investigate the issue of ethnic diversity and related policies in the Iran using Bruce Smith public policy model and applying a qualitative research approach based on thematic analysis research method. The results of the qualitative coding indicate that public policies such as decentralization in policy making, educating people of ethnic groups, strengthening monitoring of trusted institution in accessing the strategic objectives of ethnic diversity management, especially the content of Meta policies documents and the Constitution is influential
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69721_59613bdda7bd1839c000ee323e2a6b09.pdf
سیاستگذاری
خط مشی عمومی
تنوع قومی
مدیریت دولتی
تحلیل مضمون
Policy making
Public Policy
ethnic diversity
public administration
Thematic analysis
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
153
177
10.22059/ppolicy.2019.69722
69722
بررسی تطبیقی مکاتب سناریونگاری آینده پژوهی شل و پراسپکتیو
Schools of Scenario Planning: Comparative Study of Shell and Prospective
مصطفی حسینی گلکار
mhq.golkar@gmail.com
1
سید سپهر قاضی نوری نائینی
ghazinoory@modares.ac.ir
2
فاطمه ثقفی
fsaghafi@ut.ac.ir
3
عبدالرحیم عیوضی
4
استادیار آینده پژوهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشیار مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
استاد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
آینده پژوهی دانش/ هنر معماری آینده است و سناریو خروجی آرمانی آن و به تعبیری از لحاظ متدولوژیک، وحدت بخش روش های متعدد مورد استفاده در فرآیند آن بوده و تنها حوزه آینده پژوهی است که در آن تعبیر «مکتب» بکار رفته است. مع الوصف تاکنون مطالعات تطبیقی کافی درباره مکاتب سناریونگاری صورت نگرفته است و اغلب تحقیقات در سطح متدولوژی متوقف مانده اند. هدف مقاله حاضر، بررسی تطبیقی دو مکتب بزرگ سناریونگاری آینده پژوهی: لاپراسپکتیو (مکتب فرانسوی) و شل (مکتب انگلیسی) میباشد و در پی درک بهتر شاخص ها؛ ویژگی های مقوم؛ مبانی و مفروضات؛ رویکردها؛ روش شناسی و دستاوردهای سناریونگاری، شباهت ها و تفاوت های این مکاتب هستیم. روش منتخب مقاله، مطالعه تطبیقی مبتنی بر تحلیل تاریخی– گفتمانی - چارچوبی براساس منابع کتابخانه ای (مکتوب و برخط) موجود بوده است. مهمترین نتایج این پژوهش، دست یافتن به مولفه های کلیدی تمایز و تشابه دو مکتب در سطوح ترمینولوژی؛ معرفت شناسی؛ روش شناسی و ... و همچنین استخراج مدل کلان مکاتب بوده است.
A scenario is a method that is considered the ideal output of the futures studies i.e. it unifies the different methods used in the process of futures study methodologically. The purpose of the present research is to compare two great futures studies scenario schools that are La Prospective (French school) and Shell (English school) and we are going to better understand the features which are the pillars, basics and assumptions, methodology and scenario’s achievements, similarities and differences. The method used for this research has been a comparative study based on a historical, discourse and framework analysis according to the available library sources (written and online materials). This study has been performed at the level of terminology, epistemology, methodology, etc. and resulted in extracting the macro model of scenario schools.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69722_17c1f73195c15db7b4582542a695c423.pdf
آینده پژوهی
سناریونگاری
رویکرد تطبیقی
مکتب انگلیسی شل
مکتب فرانسوی لاپراسپکتی
Futures Studies
School of scenario planning
Comparative Study
Shell
Prospective
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
179
202
10.22059/ppolicy.2019.69902
69902
Research Article
پیشایندهای ظرفیت هماهنگی خطمشیهای ملی در ایران: واکاوی سه گانه سختافزاری، نرمافزاری و ذهنافزاری
Antecedents of national policies coordination capacity in Iran: Exploring triads of policy coordination capacity
علی حمیدی زاده
hamidizadeh@ut.ac.ir
1
حسن داناییفرد
hdanaee@modares.ac.ir
2
مهدی معافی
m_moafi@ut.ac.ir
3
سیدحسین اخوان علوی
akhavan_alavi@ut.ac.ir
4
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران پردیس فارابی
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مدیریت تطبیقی و توسعه دانشگاه تهران پردیس فارابی
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران پردیس فارابی
در دهههای گذشته با نوسازی دستگاههای دولتی منطبق با ایدههای برآمده از مدیریت دولتی جدید، بحران کنترل، پراکندگی و ازهمگسیختگی بخش عمومی ودولتها تشدید شد. در ایران نیز پراکندگی بخش عمومی که ریشههای دیگری نیز داشت، افزایش یافت. این شرایط منجر به طرح مجدد مسئله و مفهوم هماهنگی خطمشیها شد. هدف این پژوهش، یافتن پیشآیندهای ظرفیت هماهنگی خطمشی در ایران است. برای فهم این پدیده با 17 نفر از مدیران ارشد که درگیر هماهنگی خطمشیها بودهاند، مصاحبه شد و اسناد سیاستی شامل ابرخطمشیهای هماهنگی، اسناد هماهنگی هیئت دولت و قوانین مرتبط با هماهنگی نیز بررسی شدند. تحلیل دادهها نیز با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد در حالیکه بهطور معمول برای ایجاد هماهنگی بر سازوکارها، فرآیندها و سختافزارهای هماهنگی تأکید میشود، توجه به جنبههای نرمافزاری و مغزافزاری برای ارتقای ظرفیت هماهنگی ضروری است. در پایان نیز مجموعهای از خطمشیهای پیشنهادی جهت بهبود ظرفیت هماهنگی خطمشیها ارائه شده است.
It is generally accepted that under the influence of new public management (NPM) principles, public sector reforms moved toward distributed governance, disaggregation and devolved government. In response to the increased fragmentation caused by NPM reform programs, many countries adopted coordination and integration strategies and a new generation of reforms emerged. NPM reforms made Iranian government more fragmented, albeit its fragmentation had other roots. In this paper we explored the antecedents of policy coordination capacity to rebuild and restrengthen policy coordination capacity. The findings stem from 17 in-depth interviews with national policy makers and public managers and in addition to analyzing a number of policy coordination documents which complemented data collection by data triangulation. The finding shows that the categories of policy coordination capacity is a triad consisting software, hardware and wetware of policy coordination capacity. Finally, a number of policy recommendation has been presented.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69902_bad70efe6e3ef56aacc78d045d987764.pdf
هماهنگی خطمشی
ظرفیت هماهنگی خطمشی
پراکندگی دولت
حفرهها
همپوشانیها
Policy coordination
Policy coordination capacity
government fragmentation
underlaps
overlaps
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
203
223
10.22059/ppolicy.2019.70453
70453
Research Article
آسیبشناسی بُعد سیاسی حکمرانی آب در ایران (1392-1368)
Political dimension of water governance in iran(1989-2013). A Critical Study
مجید وحید
mvalid@ut.ac.ir
1
محسن رنجبر
2
استادیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانش آموخته دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
امروزه در سطح جهانی این عقیده بصورت فزایندهای مورد پذیرش قرار گرفته است که «بحران آب» در واقع بحرانِ حکمرانی آب است؛ با توجه به اهمیت مفهوم «حکمرانی آب» در سیاستگذاری منابع آب، این نوشتار در تلاش بوده تا « بُعد سیاسی» که در واقع مهمترین بُعد از ابعاد حکمرانی آب محسوب می شود در ایران را در یک دوره 24 ساله با کمک روش تحلیل شبکهای مورد آسیبشناسی قرار دهد. یافتههای پژوهش حاضر حاکی آن است که بهدلیل تمرکز بیش از حد قدرت تصمیمگیری در نهادهای دولتی (بخصوص وزارت نیرو)، فقدان امکان مشارکت ذینفعان و بخش غیر دولتی در فرایند سیاستگذاری منابع آب، بُعد سیاسی حکمرانی آب در ایران کاملا مخدوش بوده و همین امر از جمله عوامل زمینهساز ناکارآمدی سیاستهای آب و در نهایت وقوع بحران آب در کشور بوده است.
Today, globally, this idea is increasingly accepted that the water crisis in most of the countries is in fact the crisis of water governance. According to the importance of water governance in water resources policy, in this paper, we try to focus on the Iranian water policies over 24 years with the help of the network analysis method. The findings of this study indicate that due to the excessive focus of decision-making power in the hands of government agencies (particularly the ministry of energy), lack of the possibility of stakeholders and the non - governmental sector participation in the water resources policy, the political dimension of water governance in Iran has been a real failure. This is one of the most important factors that underlies the inefficiency of the water policy and finally a serious cause of water crisis in Iran.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_70453_35addb793028b04ddeb8d56e1345dff1.pdf
حکمرانی آب
بحران آب
سیاستگذاری منابع آب
تحلیل شبکهای
Water governance
Water Resources Policy
network analysis
Iran
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
225
250
10.22059/ppolicy.2019.69851
69851
Research Article
ارتباط حوزه عمومی و کاهش فساد: نگاهی از منظر سیاستگذاری عمومی
Relationship Between Public Sphere and the Reduction of Corruption: A Public Policy Approach
حمید بهلولی
dr.bohloli@gmail.com
1
استاد مدعو سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی در صدد ارائه تفسیری نظری از چیستی، چگونگی و چرایی ایجاد و رشد فساد در جوامع در حال توسعه و مرور مقایسه ای کشور های در حال توسعه که از فساد سازمان یا فته در رنج هستند از منظر سیاستگذاری عمومی می باشد.این نوشتار تلاش دارد با استفاده از زبان نیمه اکادمیک که برای اکثر مدیران، دانشجویان و مردم عادی قابل فهم و استفاده باشد، ضمن نشان دادن اهمیت جایگاه حوزه عمومی در حفاظت از جوامع انسانی در مقابل فساد، و با مقایسه کشورهای کم فساد و پر فساد بر روی یافته هایی که در فرآیند ایجاد فساد موثرند انگشت بنهد و زمینه ساز یافتن راهی برای خروج از بحران فساد رو به گسترش در کشور باشد. فساد پدیده اجتماعی پیچیده با ابعاد چند وجهی است که ریشه در سازوکار حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیستی داشته و در جریان یک چرخه معیوب این حوزه ها را بصورت متقابل متاثر می کند و خویش را بازافزایی می نماید. از منظر دانش سیاستگذاری عمومی می توان فساد در حوزه عمومی را نتیجه حکمرانی بد و اضمحلال و لاغری حوزه عمومی از جهتی و ایجاد فساد سیاستی از جهت دیگر دانست . فربهی و فراخی حوزه عمومی که از تطابق جامعه با حاکمیت ایجاد می شود (Habermas,1962) از مهمترین نتایج توسعه یافتگی و از معنی دارترین علایم حکمروایی خوب است و حمایت، حفاظت و توسعه حوزه عمومی ارتباط وثیقی با نهادینه شدن سیاستگذاری عقلایی و مشارکت عمومی درفرایند توسعه پایداردارد. حوزه عمومی فراخ امکان ایجاد و توسعه سرمایه و دارایی های حوزه عمومی چون افکار عمومی ، رسانه های عمومی ، منابع عمومی و بیت المال ، احساس مسئولیت عمومی، نظم عمومی، سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی را فراهم می نماید و پایداری توسعه درکشور معنی و مفهوم واقعی پیدا می کند. دروجه مقابل کوچک کردن، لاغر کردن و اضمحلال حوزه عمومی از طریق جداکردن جامعه و نظام سیاسی از همدیگر عامل و رکن اساسی در ایجاد و تشدید فساد سیستمیک و ساختاری می باشد. با جداشدگی جامعه از حاکمیت و اضمحلال حوزه عمومی، فرآیند تبدیل حاکمیت به حاکمیت بد، با ایجاد جدا شدگی و فاصله ما بین سه عنصر اختیار ، مسئولیت و پاسخگویی که خطوط اصلی ساختار حوزه عمومی را شکل می دهند ودر غیاب نقش نظارت جامعه تشدید می شود. این مقاله ضمن اشاره به جریانهای زمینه ای موثر در ایجاد سلامت یا فساد اجتماعی، تاثیر دو جریان ایدئولوژی و منافع را به اجمال بررسی می کند و در مورد پژوهی ایران، جریان ایدئولوژی رستگاری منبعث از بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران حاوی مشخصات ، عدالت گرایانه، مساوات گرایانه و اگالیتاریانیستی، جمع گرایانه، اخلاق کرایانه و در نهایت آخرت گرایانه و سعادت طلبانه را ضد فساد و جهت جریان منافع در کشور را فساد خیز تحلیل می کند. این نوشتار ضمن مقایسه کشورهای کم فساد و پر فساد، سطح، میزان و نوع فساد در کشورها را با سطح توسعه یافتگی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی آنها هم راستا می بیند و عوامل فراخی حوزه عمومی همچون میزان سرمایه عمومی، سر مایه اجتماعی، شاخص های تولید ناخالص ملی و در آمد سرانه ، سطح مشارکت اجتماعی و اثربخشی آموزش عمومی، نظام رفاه اجتماعی و سلامت و امثالهم را در این مسیر تعیین کننده تلقی می کند. در پایان این مقاله تاکید می کند که راه کنترل فساد افتادن در دام سیاست های هیجانی که خود عامل تشدید کننده فساد می باشند نیست و و مسیر خروج از شرایط فساد را حرکت به سمت توسعه پایدار با فراهم کردن فلسفه پشتیبان و مبانی نظری بومی توسعه پذیر، سیاستگذاری معقول، عزم ملی و آگاهی بخشی اجتماعی و از مسیرفربه کردن، فراخنایی و عزت بخشیدن به حوزه عمومی می داند و لاغری حوزه عمومی را موجب ایجاد تبعاتی چون نقصان و ضعف نظام نظری و مهارت های سیاستگذاری و ایجاد فساد سیاستی و تقلیل حق و مشارکت و جایگاه منابع عمومی وتلاشی مثلث اختیار، مسئولیت و پاسخگویی و در نهایت تقلیل جایگاه نظارت عمومی و کاهش قدرت و وسعت صدای مردم و رشد فساد می داند.
This paper is designed to advance the theory of public sphere and its impact on the development of corruption control. Firstly, the role of public sphere in fostering anti-corruption institutions was tested by the theory based on Habermas (1989) and Parsons (1995). In particular, the concept of the public sphere was expanded to examine collective factors rather than individual attributes in administrative corruption. Secondly, the ranking of selected countries in the Corruption Perceptions Index (2017) was compared in terms of achieving sustainable development goals. The study also aimed to investigate the trend of corruption in developing countries by examining the values applied at the socio-economical levels of the target countries. The paper argues that the style of governance is the main cause of corruption in the developing countries rather than individual-centric approach.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69851_4ff0b3515489c8058d85e5e305f5a2ab.pdf
حوزه عمومی
فساد
توسعه پایدار
حکمرانی
سیاست هیجانی
ایدئولوژی رستگاری
سرمایه عمومی
Public Policy
Public Sphere
corruption
Developing Countries
Governance
Salvation Ideology
Sustainable Development
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2019-02-20
4
4
251
269
10.22059/ppolicy.2019.69723
69723
رهیافت وبری جامعهشناسی سیاستگذار؛ بدیلی برای رهیافت پوزیتویستی و هنجاری
A Weberian approach to policy sociology:
An alternative for positive and normative approach
محمد جواد اسماعیلی
esmaili57@gmail.com
1
استادیار سیاستگذاری علم و فناوری پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
دو الگوی اثباتی و هنجاری بر شاخه جامعه شناسی سیاستگذار غالب شده است اما شاخه های مختلف جامعه شناسی که در یک دیدگاه عبارتند از شاخه حرفه ای؛ انقلابی، انتقادیِ هنجاری و مردم مدار؛ شاخه سیاستگذار را از حیث نظری «دانش ناممکن و نامشروع»، از حیث «کارآمدی» دانش غیرمفید؛ از حیث «سیاسی» دانش ایدئولوژیک و غیرانتقادی و از جهت «اخلاقی» دانشی بی اعتنا به ارزشهای عام انسانی و گروههای مردمی تلقی میکنند. با توجه به موقعیت مناقشه برانگیز جامعه شناسی سیاستگذار در نزد مخالفان و موافقان، آیا رهیافت دیگری برای جامعه شناسی سیاستگذار قابل تصور است که خصلتی «آکادمیک»، «انتقادی -تأملی» و «اخلاقی» داشته باشد اما از سنخ «مهندسی اجتماعی» و «ایدئولوژی» نباشد؟ مقاله حاضر، این راه میانه و الگوی بدیل را در آرا و آثار ماکس وبر یافته است و آن را «الگوی جامعه شناسی سیاستگذار وبری» نام مینهد. این مقاله بر پایه نظریه وبری، تفکیک ربط ارزشی از حکم ارزشی، با اتکا به تحلیل درونمتنی و تحلیل مضمون از روش مطالعه کتابخانهای برای شناسایی و استخراج مولفههای اصلی الگوی وبری استفاده کرده است.
Now, positive and normative approach have dominated on branch of policy sociology. But, branch of sociology that in the one view, it classified to professional, revolutionary, critical-normative & public; branch of policy sociology theoretically is illegitimate and impossible knowledge, dysfunctional useful, political is ideological and uncritical, ethical is ignorance to human universal value and is ignorance to public group. Respect to conflict policy sociology in the opinion of Proponents and opponents, is there an alternative for positive and normative approach that its Character be Academic, reflective-critical and Moral But lacking ideological and social Engineering. This Article has found this Middle way in Thoughts and writing of max Weber and named it Weberian approach to policy sociology. This Article on the base of Separation among value-relation (Wertbeziehung) and value- judgment (Werturtungen) , Relying on thematic and textual analysis, use from method of library for identify and extraction main components of Weberian model.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69723_d36f88088627fcada1ce7bf89cbf5561.pdf
جامعهشناسی سیاستگذار وبری
ربط ارزشی
حکم ارزشی
ایدئولوژی
مهندسی اجتماعی
Social Engineering
Ideology
value-relation
value- judgment
Weberian policy sociology