per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
9
27
10.22059/ppolicy.2016.58580
58580
Research Article
سیاستگذاری در همکاری های بین المللی با رویکرد نظریه بازی تکراری و کابرد آن در OPEC
Policy making in international cooperation, a repeated game theory approach and it application to OPEC
قهرمان عبدلی
1
محمدجواد ناخدا
2
دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله، مسائل همکاری بینالمللی شامل: مسئله چانهزنی (شبیه به بازیهای هماهنگی) و نیز مسئله اجرا (شبیه به بازی معمای زندانی) تبیین میگردد که بر اساس نظریه بازی دارای دو مرحله مرتبط به هم هستند. در مرحله نخست، کشورها مذاکراتی را درباره مورد معامله صورت میدهند و در مرحله دوم (مرحله اجرای بازی) معامله موافقتشده به مورد اجرا در میآید که این دو مرحله به صورت یک بازی معمای زندانی تکراری مدلسازی شده است. طبق نتایج، هر قدر منافع همکاری بیشتر باشد سایه آینده طولانیتر و همکاری پایدارتر است. ممکن است سایه طولانی از آینده، اجرای یک توافقنامه بینالمللی را تسهیل کند امّا در عین حال به کشورها انگیزههایی میبخشد تا با شدت بیشتری چانهزنی کنند و به امید حصول منافع بیشتر اجرای توافقنامه را به تأخیر اندازند. کاربرد این مدل برای اوپک نشان میدهد که کشورهای فقیرتر سهم بیشتری از تولید را نسبت به کشورهای غنیتر دریافت میکنند تا پایبند به همکاری باشند.
In this paper, I clarify problems of international cooperation typically involve first a bargaining problem (akin to various coordinatin games) and next an enforcement problem (akin to prisoners' dilemma game). To specify and explore this conception analytically, I develop a game- theoretic model that depicts problems of international cooperation as having two linked phases. In the first phase, states bargain over the particular deal to be implemented in the second, "enforcement phase" of the game, which is modeled as a repeated Prisoners' Dilemma. According to the consequences of this model, a longer shadow of the future makes cooperation sustainable and so more likely, the analysis here suggests that though a long shadow of the future may make enforcing an international agreement easier, it can also give states an incentive to bargain harder, delaying agreement in hopes of getting a better deal. I apply this model to the Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) to illustrate poor states with low reserves per capita (present-oriented states) receive better oil production offers than rich states with high reserves per capita (future-oriented states) in order to sustain cooperation.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58580_7938b2f41b74be6fde0a51d5e65b8f44.pdf
سیاستگذاری
تئوری بازی
مسئله چانه زنی
مسئله اجرا
نظریه همکاری بینالمللی
اوپک
Game theory
Shadow of future
Bargaining
Policy
international ooperation
OPEC
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
29
50
10.22059/ppolicy.2016.58581
58581
Research Article
برنامهریزی راهبردی و سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی
Strategic Planning and Policy Making in Easter Meditranea
عباس مصلی نژاد
mossalanejad@ut.ac.ir
1
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
کشورهای مدیترانه شرقی را باید بخشی از بازیگرانی دانست که روند توسعه و پیوند با اقتصاد جهانی را براساس ضرورتهای درونساختاری و نقش مکمل در سیاست جهانی طی نمودهاند. این منطقه با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی آن باعث حضور گسترده قدرتهای بینالمللی و تداخل منافع آنان گردیده است. در چنین فرآیندی، ضرورتهای ژئوپلیتیکی با نیازهای راهبردی کشورها ازجمله توسعه پیوند مییابد. در این مقاله تلاش میشود تا رابطه بین نشانگان توسعه با مولفههای درونساختاری و بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد. تحقق چنین فرآیندی را باید در قالب «مدل توسعه پویا» تبیین نمود. در مدل توسعه پویا، سیاستگذاری اقتصادی و توسعه اجتماعی در مناطقی همانند مدیترانه شرقی تابعی از نیازهای درونساختاری کشورها، ضرورتهای ژئوپلیتیکی و سازوکارهای سیاست جهانی محسوب میشود. براساس چنین ویژگیهایی است که بازیگران کوچک در محیطهای ژئوپلیتیکی فراتر از قابلیت جغرافیایی خود به ایفای نقش ساختاری در فرآیند توسعه مبادرت میکنند. بنابراین میتوان پرسش مقاله را بر اساس رابطه بین «سیاستگذاری توسعه» (متغیر وابسته) با مولفههایی همانند «ضرورتهای ژئوپلیتیکی» و «نیازهای درونساختاری کشورها» (متغیرهای مستقل) تبیین نمود. در این شرایط، این پرسش مطرح میشود که: «سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی براساس چه مولفههایی شکل میگیرد؟» در پاسخ به این پرسش میتوان فرضیه مقاله را بدینگونه تنظیم نمود که: «سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی براساس نیازهای درونساختاری کشورها و جایگاه ژئوپلیتیکی آنان در سیاست جهانی تنظیم میشود.» در تنظیم این مقاله از رهیافت «سیاستگذاری تعامل پویا» استفاده شده است. کشوری که روندهای امنیتسازی را تحتالشعاع ضرورتهای رشد اقتصادی قرار دهد، بعد از مدتی با مشکلات اجتماعی و راهبردی روبهرو خواهد شد. واقعیت آن است که چنین مشکلاتی میتواند زمینههای لازم برای ایجاد چالشهای نوین را بهوجود آورد. هیچ کشوری در محیط منطقهای نمیتواند بدون روندهای امنیتسازی موقعیت خود را ارتقاء دهد. ضرورتهای توسعه ایجاب میکند که واحدهای سیاسی بهموازات برنامهریزی رشد و توسعة اقتصادی به ضرورتهای امنیتسازی توجه داشته باشند.
Eastern Mediterranean countries should be considered part of the development trend of actors and linkages with the global economy and supporting role in world politics. These countries have been structural role. According to requirements. Due to its geopolitical significance of the region, causing widespread presence of international powers and their interests were interfering. In such a process, the geopolitical imperatives strategic needs including Linkage storage.This article will attempt to clarify the relationship between symptoms and international development component Drvnsakhtary be examined. Such a process should be realized in the form of "dynamic development model" of that. The dynamic development model, economic policy and social development in regions like Eastern Mediterranean structural countries function of needs, necessities of the world's geopolitical and policy mechanisms. Based on such characteristics as small player in its geographical environments beyond the capability of geopolitical structural role in the development process will proceed.Therefore, the question article based on the relationship between "development policy" (the dependent variable) with factors such as "geopolitical necessity" and structural "needs countries" (independent variables) of article. In these circumstances, the question arises: "What material components is formed according to the policy development in the Eastern Mediterranean?" In response to a question like that can be regulated hypothesis that "development policy and geo-political status of countries in the Eastern Mediterranean to the Structural needs they are set in world politics."in this article we approach regulation" policy dynamic interaction "is used.Indications of economic growth trends eclipsed the state security building, after some time it will be faced with social and strategic problems. The reality is that these problems can be created grounds for new challenges. No country in the region can improve its position without building security procedures. Requirements development requires that political entities parallel development programs and economic development to take note of requirements for security building
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58581_811a80079decc07e52335004f235824b.pdf
سیاستگذاری توسعه
ضرورتهای درونساختاری
شکلبندی ژئوپلیتیکی
نیازهای جهانی
مدیترانه شرقی
Policy making development
structural requirements
Configuration geopolitical
Global needs
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
51
79
10.22059/ppolicy.2016.58582
58582
Research Article
بررسی عقلانیت سیاستگذاری عمومی در ایران: مطالعه موردی «قانون هدفمند کردن یارانهها»
Study on Rationality of Public Policy Making in Iran; Case Study: Subsidy Reform Act
ابراهیم برزگر
barzegar@atu.ac.ir
1
صیاد حسین زاده
sayadhoseinzadeh@yahoo.com
2
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این پژوهش بررسی عقلانیت سیاستگذاری عمومی در ایران است. چراکه سیاستگذاری در ایران، ضمن موفقیت در برخی عرصهها، برخی دیگر از عرصههای جامعه را با بحران مواجه ساخته است؛ یعنی شهروندان باسیاستهای روبهرو هستند که برخلاف آنچه در مرحله تقنین وعده دادهشده است؛ عملیاتی و کاربست پیداکرده است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن محذورات سیاستها در مرحله اجرا در پی پاسخ به این سؤال اصلی است؛ چگونه میتوان بر ناکارآمدیهای مرحله اجرای سیاستگذاری فائق آمد؟ بهزعم محققان با در نظر گرفتن تمهیداتی همچون رعایت عقلانیت در مرحله تقنین، میتوان ناکارآمدیهای مرحله عملیاتی سیاستگذاریها را به حداقل ممکن تقلیل داد. با تکیهبر تئوری عقلانیت چهارگانه اسنلن (عقلانیت اقتصادی، سیاسی، حقوقی و حرفهای) بهعنوان سازه نظری، بهطور موردی به مطالعه «قانون هدفمند کردن یارانهها» پرداختهشده است تا با محک ابعاد چهارگانه عقلانیت قانون مذکور، ضرورت توجه به مرحله تقنین و تمهیدات عقلانی خاص آن موردتوجه قرار گیرد. روش جمعآوری دادهها میدانی- مصاحبهای و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات کیفی بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از عدم توجه سیاستگذاران به تمهیدات اجرایی در حین تقنین است.
This article aims to study the rationality of Iranian public policies. Despite achievements in some fields, other aspects of society have been faced with crisis due to such policy making. It means that citizens are faced with policies that are in contrast with those of promised ones in the legislative stage. Considering the difficulties of policies in practical stage, the main question outlined here is as follows; how can we overcome the inefficiencies of the practical application of public policy? Based upon the researchers` points of views, taking some measures such as rationality in legislation stage can minimize the inefficiencies of policy-making in operational stage. A case study was performed to investigate the Subsidy Reform Act using Snellen’s Theory of Four Rationalities (Economic, Political, Legal, and Professional Rationalities) as the theoretical construct in order to consider the importance of the subject in legislation stage and rational measures. Data were collected using field interviews. Qualitative methods were employed to analyze the data. Findings indicate the lack of policy makers` attention to the executive measures during legislation stage.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58582_200b39562ae5ee4e8155048a642cda73.pdf
سیاستگذاری عمومی
عقلانیت سیاسی
عقلانیت اقتصادی
عقلانیت قانونی
عقلانیت حرفهای
هدفمند کردن یارانهها
Public Policy
political rationality
Economic Rationality
Legal Rationality
Professional Rationality
Subsidy Reform
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
81
91
10.22059/ppolicy.2016.58583
58583
Research Article
کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحول آفرین عرصه سیاستگذاری
Political Enterprenuer; an Actor in Transformative Policy
سید مهدی الوانی
1
استاد مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
کارآفرین سیاسی فردی نوآور و خلاق در عرصه سیاستها است که با طرح ایدههای نو، در حوزه سیاستگذاری تحول آفرین بوده و راههای جدیدی را میگشاید. در این مقاله به نقش کارآفرین سیاسی در فرایند عقلانی و تغییرات جزئی– تدریجی، نقش کارآفرین سیاسی در فرایند شبکهای سیاستگذاری عمومی و نیز نقش کارآفرین در رابطه با مدل جریانها و دریچهها پرداخته خواهد شد. نویسنده معتقد است با توجه به فقر ادبیات موضوعی در این حوزه، با بررسی عمیقتر و با مطالعه در خصوص انگیزهها، نحوه عمل و آثار فعالیت کارآفرینان سیاسی می توان به نظریهپردازیهای مفید و تازهای در این زمینه دست یابیم.
Political enterprenuer is an innovative and creative person in the field of politics, with new ideas, making a new ways in policy making.This article attempts to contribute the role of political enterprenuer engaging in a rational policy making. Thus, in this article the role of political enterprenuers in the process of slight changes, gradual political enterprenuers in the public policy networks and the role of enterprenuers in connection with flow current and models. So it is necessary to look deeper at the study of the motives, methods of activities of political enterprenuers, we could achive to a useful new field.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58583_b3c140317ae8871cbc965d29d4ecee00.pdf
کارآفرین سیاسی
نوآوری
سیاستگذاری
خط مشی گذاری
تحول
Political enterprenuers
Innovation
Policy making
Policy streams
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
93
119
10.22059/ppolicy.2016.58584
58584
Research Article
بررسی سیاستهای توسعه صنعت گردشگری درایران با استفاده از رویکرد پویایی های سیستم
The oil rents, entrepreneurship and government administrative structure in Iran
حمیدرضا فرتوک زاده
hr.fartokzadeh@gmail.com
1
سیما اسفندیارپور بروجنی
simaesf@gmail.com
2
زهره کیانی فیض آبادی
zkiani@semnan.ac.ir
3
میثم رجبی نهوجی
m_rajabih@yahoo.com
4
دانشیار مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کارشناسی ارشدمهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مربی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
رشد صنعت گردشگری در سالهای اخیر اثرات بسیاری بر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملتهایمختلف داشته است. با توجه به گستردگی این صنعت و نقش آن در شکوفایی ابعاد گوناگون زندگی جوامع بشری، شناخت موانع توسعه و تعیین استراتژی ها و راهکارهای بهبود آن، برای همهی کشورها به ویژه ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویاییهای سیستم، مسئلهی عدم توفیق گردشگری ایران، به خصوص از منظر جذب گردشگر خارجی، در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرمافزار Vensim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت به مدلی دست یافته ایم که صنعت گردشگری ایران را توصیف کرده و با استفاده از شبیه سازی رفتار آن را در افق زمانی 15سال آینده پیش بینی میکند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه سازی، سیاستها و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت گردشگری در ایران ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از: بهرهگیری بیشتر از گردشگران موجود، برندسازی، استانداردسازی، حفاظت از محیط زیست، ایجاد توافق راهبردی در ذهن جامعهی ایرانی نسبت به گردشگری، توسعهی دیپلماسی رسانهای برای تغییر ذهنیت جهان نسبت به ایران و ایجاد اعتماد برای سرمایهگذاران توسط دولت.بنا بر نتایج شبیهسازی مدل دینامیکی ارائه شده، با اعمال بستهی سیاستی پیشنهادی میتوان به توسعه صنعت گردشگری ایران در سالهای آینده امیدوار بود.
In this paper, the effects of interaction between oil rents, entrepreneurship and government administrative structure in Iran is analyzed. The main questions of this study are (1) is the existence of oil rents caused the government in the oil-exporting developing countries (including Iran), do not feel the need to reform its structure and (2) does decentralization increase the exploitation of entrepreneurial opportunities. The research method of this paper is descriptive and causal-comparative. The results show that the answer to both questions is yes. In general, governments in oil-exporting developing countries establish a rentier and centralized structure that shape a business environment which has a negative effect on entrepreneurship. It is expected that at a decentralized administrative structure than a centralized administrative structure is exploited more entrepreneurial opportunities. Government to promote the exploitation of entrepreneurial opportunities in the country should primarily act to modify its structure to a decentralized structure.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58584_9e36ba7680f8107069c91c1902920c3d.pdf
تحلیل پویایی های سیستم
سیاستگذاری و ارزیابی
شبیه سازی
گردشگری
مدلسازی
Centralized
Decentralization
Federal
Oil rent
Entrepreneurship
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
121
138
10.22059/ppolicy.2016.58585
58585
Research Article
رانتهای نفتی، کارآفرینی و ساختار اداری دولت در ایران
The oil rents, entrepreneurship and government administrative structure in Iran
شاهین جوادی
shahin.javadi@ut.ac.ir
1
محمود متوسلی
motvasel@ut.ac.ir
2
جهانگیر یدالهی فارسی
jfarsi@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران
استاد اقتصاد دانشگاه تهران
دانشیار کارآفرینی دانشگاه تهران
در این مقاله فرضیه تاثیر متقابل رانتهای نفتی، کارآفرینی و ساختار اداری دولت در ایران مورد تحلیل قرار میگیرد. پرسشهای اصلی تحقیق عیارتند از آنکه (1) آیا وجود رانتهای نفتی سبب شده که دولتها در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت (شامل ایران)، نیازی به اصلاح ساختار خود احساس نکنند و (2) آیا تمرکززدایی سبب افزایش بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی میشود. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی و علی-مقایسهای است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که پاسخ به دو سئوال بالا مثبت است. بطور کلی دولتها در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت با ایجاد و حفظ ساختاری رانتی و متمرکز محیط کسبوکاری را شکل میدهند که بر کارآفرینی اثر منفی دارد. انتظار میرود که در ساختار اداری نامتمرکز نسبت به متمرکز، سطح بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی بالاتر باشد. دولت به منظور ارتقاء سطح کارآفرینی در کشور باید در درجه اول با اصلاح ساختار خود به یک ساختار نامتمرکز اقدام کند.
In this paper, the effects of interaction between oil rents, entrepreneurship and government administrative structure in Iran is analyzed. The main questions of this study are (1) is the existence of oil rents caused the government in the oil-exporting developing countries (including Iran), do not feel the need to reform its structure and (2) does decentralization increase the exploitation of entrepreneurial opportunities. The research method of this paper is descriptive and causal-comparative. The results show that the answer to both questions is yes. In general, governments in oil-exporting developing countries establish a rentier and centralized structure that shape a business environment which has a negative effect on entrepreneurship. It is expected that at a decentralized administrative structure than a centralized administrative structure is exploited more entrepreneurial opportunities. Government to promote the exploitation of entrepreneurial opportunities in the country should primarily act to modify its structure to a decentralized structure.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58585_14668788a1fcbaf7ee4cbf1154102e4b.pdf
تمرکززدایی
رانت نفت
کارآفرینی
ساختار اداری دولت
ایران
Centralized
Decentralization
Federal
Oil rent
Entrepreneurship
per
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
2016-05-21
2
1
139
163
10.22059/ppolicy.2016.58586
58586
Research Article
تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب ( فهمی نو از یونان باستان تا روزگار آستان)
History of Development Mentality in West (A New Understanding from Ancient Greek to Recent Time)
سجاد ستاری
sattari.s@ut.ac.ir
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران
نویسنده درک تازه و متفاوتی از تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب به دست می دهد.[1]استدلال وی آن است که ذهنیّت توسعه در هر جامعه فراتر از هر عاملی، محصول «بازی های تمایز و تضاد بزرگ» رخداده در تاریخ حیات آن جامعه است. نویسنده بر همین اساس، تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب را بیش از همه، فرآوردۀ پنج بازی تمایز و تضادِ «یونانی/غیریونانی»، «مسیحی/غیرمسیحی»، «پیشامدرن/مدرن»، «ارتدوکس/رادیکال» و«مدرن/پست مدرن» می داند. وی ضمن شرح نقش این پنج بازی بزرگ در رسیدن تاریخ ذهنیت توسعه در غرب به محتوا و شکل کنونی خود، در ادامه بر آن است که بازی تمایز و تضادِ هم اکنون جاریِ «مدرن/پست مدرن»، نه باعث مرگ ذهنیّت توسعه که بالعکس منجر به نامیرایی و ناتمامیّت تاریخی آن می شود چراکه به زعم نویسنده، «جریان پساتوسعه گرایی» (به مثابۀ فرآوردۀ بازی تمایز و تضاد «مدرن/پست مدرن»)، نه بدیل «جریان توسعه گرایی» که در اصل خود جزئی از میدان ذهنیّت در حال قبض و بسط تاریخی توسعه در غرب بوده و رشد پساتوسعه گرایی زمینه را برای ظهور «ادبیات منطقی توسعه» در بازاندیشی های آینده، دست کم در سطح تئوری هموار خواهد نمود. [1]- این مقاله، امتداد مقالۀ «بازی تمایز و تضاد: رهیافتی نو برای فهم تاریخ ذهنیت توسعه» (ستاری 1394) است.
The article provides a new and different understanding about the history of development mentality in the West. The author argues that the development mentality in any society is a product of the Great Games of Distinction and Contradiction in the history of that society. In this context, the author believes that the history of development mentality in the West, more than any case, is the product of five Great Distinction and Contradiction Games of "Greek/Non-Greek", "Christian/Non-Christian", "Premodern/Modern", "Orthodox/Radical" and "Modern/Postmodern". He explains the roles of these five Great Games of Distinction and Contradiction in the history of development mentality in the West due to the current content and form and believes that the current game of "Modern/Postmodern" instead of death of the development mentality lead to the immortality and historical incompleteness of development mentality in the west, Because “the post-development stream“ (as a product of the Distinction and Contradiction Game of "Modern/Postmodern"), is a part of development mentality feild in the West and grow of the post-developmentalism will smooth the basis of emergence of "logical literature of development" in future rethinking, at least theoretically
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58586_a76301fbd7db027a4a0859bc0cf12f85.pdf
تاریخ ذهنیّت توسعه
بازی تمایز و تضاد
جریان ارتدوکسی و رادیکالی توسعه
پساتوسعه گرایی
ادبیات منطقی توسعه
History of development mentality
Games of distinction and contradiction
Radical and orthodox stream
post-developmentalism
Logical literature of development