@article { author = {zare, bajan and Pakseresh, Soleyman t and Safaryshali, Reza and Nikahd, Mehdi}, title = {Explaining the Concept of Childhood in the Cultural Policies of the National Foundation of Computer Games of Iran}, journal = {Iranian Journal of Public Policy}, volume = {8}, number = {4}, pages = {43-57}, year = {2023}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-5577}, eissn = {2538-5089}, doi = {10.22059/jppolicy.2023.91402}, abstract = {The main issue of this research is what reading of the child is considered in the policies of the N.C.G.F. For this and qualitative studies, data was obtained by purposeful sampling from among documents and policies and regulations of the foundation, speeches and comments of foundation officials and interviews with foundation employees and experts. Thematic analysis method was used to analyze. The findings confirmed that the child's role in the foundation's policies is weak, but the reading of a child who is exposed to risks from games is evident. A child who must be cared for, monitored and educated to stay away from value, religious, security and political risks. The main the foundation is on the official and desirable child. The duality of opportunity/threat from childhood is tangible in the policies of the foundation and the policies of this institution aim to create a child resistant to cultural, security and political attacks that can defend the cultural and value boundaries.}, keywords = {Childhood,National Computer Games Foundation,Cultural Policies,Thematic analysis,Official Child}, title_fa = {بررسی مفهوم کودکی در سیاست‌های فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران}, abstract_fa = {اینکه چه خوانشی از کودک در سیاست‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مدنظر می‌باشد، مسئله اصلی این پژوهش بوده‌است. برای این منظور و طبق منطق مطالعات کیفی با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری از بینِ اسناد و آیین‌نامه‌های سیاستی و کلان بنیاد، سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای مسئولین بنیاد و مصاحبه با کارکنان بنیاد و کارشناسان این حوزه، جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته‌ها مؤید کمرنگ بودن نقش کودک در سیاست‌های بنیاد بود، اما خوانشی از کودکی که در معرض خطراتی از سوی بازی‌ها می‌باشد، مشهود است. کودکی که باید مورد مراقبت، نظارت و آموزش قرار گیرد تا از خطرات ارزشی، مذهبی، امنیتی و سیاسی دور بماند. عمده نگاه بنیاد متوجه کودک رسمی و مطلوب است. دوگانه فرصت/تهدید از دوران کودکی در سیاست‌های بنیاد ملموس بوده و سیاست‌های این نهاد قصد دارد کودکی مقاوم در برابر تهاجمات فرهنگی، امنیتی و سیاسی بسازد که بتواند از مرزهای فرهنگی و ارزشی جامعه دفاع کند.}, keywords_fa = {Childhood,National Computer Games Foundation,Cultural Policies,Thematic analysis,Official Child}, url = {https://jppolicy.ut.ac.ir/article_91402.html}, eprint = {https://jppolicy.ut.ac.ir/article_91402_26074d0f1792455099a5146b0a5d718f.pdf} }