@article { author = {Danaee Fard, Hassan and Molavi, Zeinab}, title = {Mental Patterns of Students’ Quantitative Growth Policy Outcomes: The Study Based On Q Methodology}, journal = {Iranian Journal of Public Policy}, volume = {6}, number = {1}, pages = {107-125}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2538-5577}, eissn = {2538-5089}, doi = {10.22059/jppolicy.2020.76993}, abstract = {One of the most important foundations of sustainable development is to educate efficient manpower which is vital for developing countries like Iran. However, the tsunami of unprecedented qualitative growth of student upon Islamic revolution especially in recent years has brought paramount consequences in the society. Present paper attempt to identify the consequences of students’ qualitative growth by using Q methodology. In present paper, upon reviewing the relevant literature as well as conducting 10 interviews with elites and sending email to faculties of universities and summarizing/investigating the relevant data, 38 items were recognized as consequences. They were prioritized by participants. The instrument was interview. Ultimately, the mindsets of participants were divided into two mental patterns (paradigms) base on the findings of Q factor analysis; in other words, research findings indicate that there are two different mental paradigms or insights on the consequences of quantitative growth in universities.}, keywords = {Mental patterns,Higher Education,Students’ Quantitative Growth,Higher Education Qualitative}, title_fa = {الگوهای ذهنی اعضای هیئت علمی درباره پیامدهای سیاست رشد کمی دانشجویان: مطالعه‌ای براساس روش کیو}, abstract_fa = {در ایران سونامی رشد بی‌رویه کمی دانشجویان در سال‌های پس از انقلاب به ویژه سال‌های اخیر، پیامدهای متعددی در سطح جامعه داشته است. هدف این مقاله شناسایی پیامدهای رشد کمی دانشجویان در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. به این منظوربااستفاده از روش‌شناسی کیو،ذهنیت‌های مختلف اعضای هیئت علمی نسبت به این موضوع تحلیل و بررسی شد. پژوهش حاضر با رویکرد اکتشافی به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه بود و نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام گرفت. برای تحقق هدف پژوهش، پس از مطالعه متون نظری تحقیق و انجام‌دادن ده مصاحبه باخبرگان آگاه و متخصص در حوزه موضوع پژوهش و با معیار اشباع نظری داده‌ها، و ارسال ایمیل به اعضای هیئت علمی، پس از خلاصه‌سازی و بررسی گزاره‌های حاصله،38 گزاره به عنوان پیامد رشد کمی دانشجویان شناسایی  و اولویت‌بندی شد.درنهایت، نتایج نشان داد دو دیدگاه یا الگوی ذهنی متمایز نسبت به پیامدهای رشد کمی دانشجویان وجود دارد.}, keywords_fa = {الگوی ذهنی,آموزش عالی,رشد کمی دانشجویان,کیفیت آموزش عالی}, url = {https://jppolicy.ut.ac.ir/article_76993.html}, eprint = {https://jppolicy.ut.ac.ir/article_76993_e840e478d70609d821c189134f2d0745.pdf} }